mandag 29. april 2013

vårtakkefest

fem ting jeg er takknemlig for:
1. all musikken. musikk som får meg til å føle lykke, håp, håpløshet, misunnelse og frihet. mest takknemlig er jeg for musikk som får meg til å føle alt dette på en og samme gang. sånn som denne låta.
2. at det finnes andre der ute. selv om det å treffe folk, tilbringe tid sammen med dem, det å leve opp til deres forventninger (men kanskje mest mine egne?) kan være en ubegripelig utmattelse, så hadde jeg aldri klart dette alene.
3. med dette mener jeg livet. hvor banalt det enn kan låte er jeg takknemlig for at jeg lever. selv om alt man noen sinne foretar seg visstnok er et meningsløst kappløp mot døden.
4. den trygge oppveksten min. ålreit, mitt voldsløse og relativt ressurssterke middelklassehjem har muligens forsterket mine avskyelige - men ulegelige - selvopptattheter og sytebukkfakter. (en gang tittet jeg over skulderen på noen på t-banen og så en pensumartikkel med en smertefullt slående tittel: "vikinger hadde også depresjoner".) men all denne tryggheten lar meg i det minste drømme om å få oppnå akkurat de tingene jeg drømmer om å oppnå.
5. det aller meste kommer til å bli bedre. i hvert fall frem til man fyller 26 år. visstnok. har jeg hørt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar